DUIT -DUIT DAN BARANG LAMA UNTUK DIJUAL SILA KLIK DI BAWAH

[FOR SALE]


Saturday, June 6, 2009

Tetuang Dari Tanduk Kerbau




Bahagian hujung ( tempat meniup).

Alat ini aku pun tak tahu apakah sebenar namanya. Masa aku budak-budak dulu orang kampung aku panggil "ttuang", mungkin tetuang atau tuang-tuang. Ada kawan aku panggil stuang. Diperbuat daripada tanduk kerbau. Bukan semua orang boleh meniup alat ini, kerana jika tidak betul caranya, tidak akan mengeluarkan bunyi kuat seperti yang dikehendaki.

Alat ini adalah alat perhubungan iaitu apabila ditiup akan mengeluarkan bunyi yang kuat. Orang kampung aku akan faham apabila terdengar bunyi dari alat ini, samada untuk berkumpul atau ada kecemasan.

Menurut cerita arwah datuk aku dulu, alat ini telah digunakan semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu iaitu sekitar tahun 1942. Apabila terdengar bunyi dari alat ini tandanya Jepun telah masuk kampung dan orang-orang muda harus bersembunyi dari Jepun. Kalau tidak akan ditangkap untuk dijadikan buruh paksa.

Alat ini digunakan di kampung aku sehingga tahun 70an. Apabila orang kampung dah mampu pakai basikal dan motosikal, kaedah memanggil dari rumah ke rumah lebih praktikal.
Aku simpan kenangan ini walau pun bukanlah terlalu bernilai.

2 comments:

  1. Dkt mana sya boleh beli tetuang nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan klu masih berminat untuk membeli tetuang...boleh hubungi cikgu saya PENIUP SERUNAI di FB...tuan boleh tgk juga hasil2 tetuang yang dibuat oleh beliau.

      Delete